Wednesday 27 April 2011

COKE AND SUNDAE PART 2



Bab 2....

"Handsome kan mamat tadi tu." Salwa bersuara ketika mereka sedang mengadap
teh tarik di kedai mamak.
"Handsome ke?" balas Azyan acuh tak acuh. Hatinya sedang bengkak. Wajah Haziq tidak nampak ini hari. Ponteng pulak mamat tu berjogging. Penat saja dia bersiap cantik-cantik untuk menarik perhatian Haziq.
"Handsome la dia. Aku suka kat rambut dia yang ala-ala Korean tu. Kaukan suka hero-hero citer Korean tu. Dia lebih handsome dan cute dari Haziq apa." desis Salwa. Alahai…awat kau buta sangat Azyan oiii! Mamat tadi memang lebih handsome dari Haziq. Ada iras-iras dengan Eiji Wentz tu. Bertuah kalau sapa-sapa yang jadi girlfriend dia. Berdengup kencang jantung ku.
"Kau ni kenapa Wawa. Merah muka kau. Dah mula naik mianglah ni. Aku tengah tension kau boleh buat muka menggatal kau tu." Azyan menarik cuping telingan Salwa. Menjerit kecil temannya tu. Muncung sedepa mulut Salwa. Kemudian dia tersengih.
"Relaks Yan. Mengapa nak tension-tension gini. Kau takut sangat tak dapat pikat si Haziq tu naper. Kau tu lebih cun dari Mel la. Peluang kau lebih cerah Yan. If kau Risau sangat kau bagilah surat cinta kau pada Haziq. Bak kata pepatah siapa cepat dia dapat." Salwa menghirup perlahan gelas teh tarik mamak kegemarannya. Kalau dah sejuk tak rasa dah nikmat teh sudah ditarik-tarik oleh mamak tu tadi. Azyan menongkat dagu. Tak berkerdip mata dia pandang cara Salwa menghirup teh tarik. Control ayu si Salwa ni. Aku tahulah kau tengah curi perhatian mamat duk selang dua meja dari kita tu. Menggatal betul kau Salwa!
"Mamat bermisai lebat tu pun kau berkenan Wawa." komen Azyan.
"Tu taste akulah Yan. Aku suka. Lagi-lagi kalau ada misai melentik macam ayah kau. Macho…."
"Suka hati kaulah Wawa." Azyan memulas botol coke yang dipesan. Minuman kesukaan sejak azali lagi. Wajah kacak Haziq terbayang di ruang mata Azyan. So Azyan mulala imbas-imbas kembali pertemuan pertama dia dengan si Haziq tu. Jika tidak kerana peristiwa dia selamatkan kucing dari dilanggar motorsikal Haziq, dia tidak berpeluang berkenalan dengan mamat tu.
"Awak tidak apa-apa?" suara yang ada nada kerisauan itu buat hati Azyan cair. Haziq tidak kisah dengan motorsikalnya yang sudah terbabas masuk ke dalam longkag. Dia lebih pentingkan keadaan aku tu yang best. Juga tidak hiraukan luka-luka kecil di-
tubuhnya. Itu buat Haziq nampak gagah dalam mata Azyan. Azyan bingkas bangun sambil memaut kucing yang diselamatkan tadi. Apa lagi buatlah muka yang lemah lembut seorang gadis ayu.
"Tak apa-apa. Sikit je." balas Azyan dengan selembut-lembut suaranya. Ala Azyan tidak kisah sangat dengan luka takat gitu. Diakan gadis yang gagah. Tak rocklah luka sikit dah menangis beb. Ini Nur Azyan anak Encik Idris.
"Sikit awak cakap. Tengok lengan awak tu berdarahlah." Haziq keluarkan sapu tangan dari poket seluarnya. Berhati-hati dia membalut luka pada lengan Azyan. Aduh! Hati Azyan dah dicuit dek keprihatinan Haziq. Timbul simbol love dalam anak mata Azyan.
"Terima kasih."
"Saya yang patut ucapkan terima kasih pada awak. Kalau bukan kerana awak pasti saya sudah langgar kucing yang comel ini." Haziq tersenyum. Dia usap lembut bulu kucing yang berada dalam pegangan Azyan itu. Memang cantik senyuman Haziq. Merah padam wajah Azyan. Kelu lidah Azyan nak bersuara.
"Awak pun comel macam kucing ni." sambung Haziq lagi. "Alamak! Saya nak lewat ni. Saya kena gerak dululah ye." Dia berlari-lari anak ke arah mortorsikalnya. Mengangkat motorsikal yang jatuh. Seketika Haziq hilang dari padangan mata Azyan. Azyan sudah terpaku. Rasa terawang-awang dengan pujian Haziq tadi. Dia kata aku comel….Yes! aku dah jumpa! Aku dah jumpa bakal menjadi permaisuri hatiku! Apa pulak permaisuri hati kau Cik Nur Azyan oiii! Raja hatiku lah. Azyan tersenyum-senyum sampai lupa coke yang dituang sudah berbuih-buih keluar dari gelasnya. Salwa gelengkan kepala. Berangan teman seorang ni. Dia ketuk perlahan kepala Azyan.
"Adoiiii! Kau nak kena belasah ngan aku ke Wawa?" gerutu Azyan.
"Kau tu berangan sampai ke benua Afrika. Tengok air kau dah tumpah atas meja ni." desis Salwa. Azyan tersentak. Cepat-cepat dia behenti dari menuang. Basah lapik meja kedai mamak tu. Azyan tarik nafas panjang.
"Kau berangan Haziq lagi ya."
"Sibuklah kau ni Wawa."
"Yan…Yan…." Salwa menciut-cuit bahu Azyan.
"Apa lagi ni."
"Abang Zuan kau and the gang."
"Lantak pi dengan dialah. Abang Zuan memang penduduk tetap di kedai mamak corner ni. Kau nak hairan apanya."
"Yang aku hairan sebab mamat tadi tu ada dengan abang kau sekalilah." Salwa tudingkan jari ke arah Azuan dan geng-gengnya. Lantas Azyan berpaling. Memang betul kata Salwa. Mamat tadi tu satu kumpulan dengan abangnya, Azuan. Azyan hentak tangan atas meja. Dia bingkas bangun tak puas hati! Bukan dengan mamat tu tadi tapi dengan abangnya. Kebelakangan ini Azuan tidak lagi ajak dia main bola bersama.
"Yan…" Salwa menurut langkah Azyan merapati meja Azuan and the gang.
"Ehemmm…ehemmmm…" Azyan berdehem kecil. Azuan yang asyik berborak angkat kepala. Azuan buat muka poyo. Adik kesayangannya ada minum di sini jugak. Dia pandang Salwa di sebelah Azyan. Salwa tersengih sambil jungkit bahu.
"Ya…ada apa yang abang boleh bantu adik kesayanganku?" soal Azuan. Azyan mencebik.
"Jangan buat-buat tidak tahu ya." Azyan menunjukkan jari atas kepala. Azuan menjuihkan bibirnya.
"Ala kena sikit je tu. Kepala Yan kan keras. Takder hal kan."
Mamat tadi tu hanya membisu sambil mencekik mee goreng yang telah terhidang atas meja sebentar tadi. Malas nak ambil port dalam perbualan adik-beradik tu. Tak duga pulak jumpa minah cun tu lagi. Dan lebih tak sangka minah tu adik Azuan teman sefakultinya.
"Orang main bola tuju tiang gol bukan tuju kepala orang. Reti ke tak ni main bola. Kalau tak reti Yan boleh ajarkan." Azyan seakan memerli. Mamat tu senyap je. Ligat menyuap mee gorengnya.
"Yan bukan main bola tapi hentak kaki orang. Itu sebab abang dah tak ajak Yan main bola dengan abang dah. Abang boleh kira berapa orang member abang yang kakinya lembam Yan tackle." Teman-teman Azuan ketawa. Mamat tu masih senyap sambil meneruskan suapan. Kenal sangat mereka dengan adik Azuan ni. Cun tapi ganas. Nak mengorat kena fikir dua tiga kali.
"Argh! Sapa suruh diaorang kawal Yan ketat-ketat. Salah diaoranglah bukan salah Yan tau!" protes Azyan.
"Memang dah sahlah ni." Mamat yang tadi tu diam bersuara. Dia angkat kepala. Lebar senyuman di bibirnya. Mee goreng satu pinggan dah habis dia pulun kasi licin. Lapar lepas main tadi. Tak berkerdip mata Azyan melihat pemuda itu. Betul kata Salwa yang mamat ni ada stail ala-ala Korean. Kacak pulak tu. Apa ni Yan. Kau nak menduakan Haziq ke? Azyan cepat-cepat membuang anasir yang ingin meracuni fikirannya. Haziq tetap yang terbaik. Hanya Haziq bertakhta di hati.
"Apa yang sahnya Syakir?" soal Azuan. Oooo….mamat ni namanya Syakir. Aik! Macam pernah ku dengar namanya ini. Tapi di mana ya? Azyan mengaru-garukan kepala. Seketika…dia bulatkan biji mata sebulat-bulatnya. Alamak! Syakir yang itukah? Azyan sudah menyorotkan mata. Mereka saling bertentangan anak mata tanpa berkelip. Azuan kerutkan dahi begitu jugak dengan yang lain. Apa hal pulak ni. Syakir dan Azyan saling mengenalikah?
"Cicak kobeng!" lantang suara Azyan. Azuan dan yang lain tersentak. Syakir genggam penumbuk. Dunia ini memang kecil. Patutnya muka awek cun ni familiar semacam. Hampir dia tidak dia kenali kerana imej awek ni dah banyak berubah.
"Gorilla tak sangka kau dah banyak berubah ye. Patutla aku tak beberapa cam mula-mula jumpa kau tadi." Syakir tersengih.
"Apa kau peduli cicak kobeng. Itu aku punya pasallah."
"Elok kita dah berjumpa ni maka aku akan menuntut balik barang yang kau dah curi dari aku dulu. Setahun aku menunggu untuk bertentang dua mata dengan kau tahu! Kita memang ada jodoh!" Terangkat-angkat kening Syakir. Azyan cebikkan bibir. Ada jodoh! Sorilah Encik Muhammad Syakir Bin Ilyas oiii! Hatiku sudah berpunya. Lagi satu aku tidak pernah mencuri barang milik kau. Sedap-sedap hati je tuduh aku curi barang dia. Dasar cicak kobeng. Hidup lagi rupanya. Ingatkan dan melingkup entah ke mana lepas STPM. Tak pun dah meninggal! Cik Nur Azyan…tak cakap begitu. Ya Allah! Jahatnya mulut aku ni.
"Hey! Aku tak pernah curi-curi apa dari kau tahu! Kau ingat aku kebuluran nak ambik barang berharga kau itu! Ayah aku berduit tau! dia tak ajar aku mecuri! Porrahhhh!" Dengan cicak kobeng ni bahasa Azyan memang tidak pernah elok. Bahasa kasar je yang sesuai. Pastinya cicak kobeng ini satu universiti dengan abang-abang aku termasuklah dengan aku sekali. Parahhhhhhh!
"Kau kenal dengan adik aku ni ke Syakir?" Azuan mencelah. Agaknya Syakirlah yang dok selalu Azyan yang cerita masa Azyan sekolah menengah dulu. Kalau bercerita tak pernah yang baik-baik. Asyik mengutuk je kerjanya.
"Lebih dari kenal. Musuh ketat aku masa form six dulu." balas Syakir.
"La…kau ke Syakir. Makin hensem kau ye. Dulu kat sekolah kau selekeh je. Selalu buat hal dengan Azyan. Budak paling nakal katakan." Salwa menyampuk pula. Banyak perubahan dilihat pada Syakir. Dulu kurus melidi sekarang dah tough. Handsome nya…
"Budak nakal terhormat. Nakal-nakal aku tetap number one dalam carta sekolah. Mana gorilla boleh challenge." Dia menjeling Azyan dengan ekor matanya. Seram sejuk Azyan. Jelingan yang boleh menegakkan bulu roma Azyan.
"Yan…tak perlulah kau susah-susah nak cari jejaka tampan lagi gagah. Depan mata kau dah ada dah. Syakir ni punya ciri-ciri yang kau inginkan. Budak pintar ni." Azuan menepuk-nepuk bahu Syakir. Uwekkkk! Nak muntah aku. Geli-geleman aku dipadankan dengan si Syakir ini. Dulu aku ada gak menaruh hati pada Syakir tapi bila dah tahu siapa Syakir minta maaflah. Syakir lelaki yang merbahaya. Kalau boleh dia mahu menjauhikan diri dari Syakir. Arghhhhhhhhh! Mengapakah aku harus dipertemukan dengan lelaki ini semula! Azyan menjerit-jerit dalam hati. Lelaki inilah yang aku paling nak elakkan.

Bab 3

AZYAN ketap bibir bila lihat skuter kesayangan dihimpit ketat oleh sebuah motorsikal berkuasa tinggi. Cagiva pulak tu. Tahu sangat dia milik siapakah motorsikal besar yang megah sangat menghimpit skuternya. Milik Muhammad Syakir Bin Ilyas. Pelajar senior paling top di universiti. Amboi mamat ni! Siap ada sticker Chelsea FC pada motosikal dia. Kalau kau orang nak tahu aku ni peminat sejati Chelsea FC. Kelab kegemaran aku tu! Aku paling anti dengan penyokong-penyokong Mancester United. Berlagak main bagus konon. Entah apa yang menarik sangat dengan Christiano Ronaldo? Rambut macam burung belatuk! Sekarang dah masuk kelab Real Madrid pulak. Konon-konon dia pemain yang bagus sangatlah tu. Apa taknya dia pemain termahal yang dijual oleh Mancester United. Tapi kalau kelab liga sepanyol aku sokong Barcelona beb. Lionel Messi bagus main apa? Si cicak kobeng ni apa yang aku minat itulah juga yang dia minat. Hairan bebenor aku dibuatnya. Tapi ada ura-ura yang aku dengar dulu dia penyokong kuat Mancester United. Beralih anginlah tu.
Azyan pakaikan helmet atas kepalanya. Bukan helmet yang bentuk kura-kura tu tau. Dia gadis yang ikut perturan kerajaan. Naik skuter pun penuh berhati-hati. Ayah terhormat siap bagi pesanan penaja bila dia keluar rumah pakai skuter. "Yan…bawa skuter elok-elok. Ikut peraturan jalan raya. Kau kalau jadi mat rempit ayah rempit kau sekali. Jangan sesekali kau cuba merempit Yan. Nahas Yan, ayah kerjakan nanti. Ingat Yan. Pandu cermat jiwa pun selamat." Itu pesanan penaja dari ayah buat anak dara tersayang setiap hari. Naik boring telinga Azyan mendengarnya. Kalau tak dengar nasihat pulak, berbalau merah satu badan. Tidak pun kena tekan tubi 200x. Pengsan dibuatnya. Apa tidaknya ayah hampir pitam bila anak daranya ini ditahan polis kerana turut serta dalam kumpulan mat rempit. Ala bukan sengaja nak merempit dengan budak-budak motor tu. Kebetulan saja terjoin group diaorang masa tu. Apa lagi rempitlah sekali. At last kantoi dengan Tok Janggut. Nasib baik kenal dengan Tok Janggut. Lepaslah setelah dikasi sedikit ceramah dan bebelan dari ayah. Balik rumah kena rotan dengan ayah. Sapu minyak gamat belakang badan. Ingat balik mesti Azyan ketawa sendiri.
"Mana pulak malaun ni? Aku tengah kelaparan ni!" desis Azyan. Ala bukan Azyan tak larat nak menolak motorsikal besar si Syakir. Dia malas menghabiskan tenaga.Perut tengah lapar. Malas nak isi perut dekat kantin. Bazir duit je. Ayah dah masak dekat rumah tu. Lagi sedap. Setengah jam kemudian, muka Azyan dah berasap. Muka mamat tu masih tidak muncul-muncul lagi. Azyan dengan selamba menendang motorsikal besar Syakir. Berkali-kali dia tendang motorsikal Syakir melepaskan geram. Tak dapat tuan, motosikal pun jadilah!
"Kemik sikit kau ganti!" Kedengaran suara Syakir dari jauh. Azyan bercekak pinggang.
"Aku tak nak ganti."
"Motorsikal ni mahal tahu. Hadiah birthday dari abah aku! Aku sayang dia macam isteri aku sendiri. Macam aku sayang kat aku jugaklah!" Syakir mengusap-usap motorsikalnya.
"Uwekkkk! Gelinya aku!"
"Aik! Belum nikah dah berisi. Cepatnya kau Yan."
"Cakap baik-baik sikit cicak kobeng. Aku bagi sebijik nanti!" Azyan kepal penumbuk. Syakir ketawa.
"Kau bagi aku ambik je." Azyan tidak banyak berubahnya. Kasar! Dia saja yang berani menyakat dan bergurau dengan anak gadis itu.
"Loyar buruk kau ye. Mengapalah aku dipertemukan dengan kau lagi. Macam tiada muka lain."
"Apa salahnya. Aku ni lagi handsome dari buat hati pengarang jantung kau. Macamlah aku tak tahu kau tengah nak mengorat Haziq budak dari falkuti kejuteraan tu. Dari kau mengorat dia baik kau mengorat aku." Makin giat Syakir mengusik Azyan.
"Jangan menyibuk hal luar dan dalam kain orang! Itu aku punya sukalah. Kau jaga-jaga je luar dan dalam kain kau!"
"Aku tak pakai kainlah Yan. Aku pakai seluar." Mengekeh ketawa Syakir. Azyan mencebik. Kurang asam punya lelaki.

0 comments:

Post a Comment

ASSALAMUALAIKUM..
comment la cket walaupun 1 ekk
trimas semua..=)

 

PASAR BORONG NOVEL Copyright © 2010 | Designed by: Compartidisimo